نگاه با بصیرت

علی علیه السلام: از دست دادن چشم بهتر است از فقدان بصیرت.

نگاه با بصیرت

علی علیه السلام: از دست دادن چشم بهتر است از فقدان بصیرت.

نگاه با بصیرت

امام خامنه ای:
"وقتی بصیرت باشد، غبارآلودگی فتنه نمی تواند ملت را گمراه کند و آنها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نباشد، انسان ولو با نیت خوب، گاهی در راه بد قدم می گذارد."

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


بسم الله الرحمن الرحیم


آسیب های فضای مجازی بسیار بیشتر از آنی است که تصور می کنیم. ما در این جا تنها به بیان چند مورد از مهمترین آن ها بسنده می کنیم.

اولین و شاید مهمترین این آسیب ها بالا بردن جولان ذهنی و کم کردن دقت آن می باشد. برای توضیح این مطلب ابتدا بایستی جولان و دقت ذهن را کمی توضیح دهیم.


وقتی انسان شروع به کار فکری می کند، برای این که بتواند در این کار موفق شود باید ذهن او دو ویژگی داشته باشد. اول این که بتواند بر روی خود آن مساله به خوبی متمرکز شود و به درستی خود مساله و مشکل را بشناسد. این جمله مشهور است که فهم درست سوال نیمی از جواب است. به این کار فکر، دقت  فکری می گوییم. دوم باید ذهن جوانب کار را بسنجد و ارتباط و تاثیر مساله و مشکل را با دیگر امور بسنجد. برای مثال وقتی مساله ای در یک باب فلسفه را مورد بررسی قرار می دهیم به آثار و تبعات آن در دیگر ابواب آن علم نیز توجه می کنیم. به این صورت که ربط این مطالب به هم در چیست و چه تاثیری بر روی یکدیگر دارند. به این کار فکر نیز جولان ذهنی می گوییم.

تاثیری که نه تنها فضای مجازی بلکه دیگر پدیده های مدرن مثل تلویزیون و سینما و بازی های کامپیوتری بر روی ذهن بشر دارند این است که به شدت قدرت جولان ذهنی او را بالا برده و به همان مقدار دقت را نابود می کند. کمی به ذهن خود و اطرافیان خود نگاه کنید. ما به شدت از این که بتوانیم بر روی مساله ای فکر کنیم ناتوانیم. پس از چند ثانیه تمرکز بر روی یک مساله، ذهن سریع فرار می کند و به مساله های دیگر می پرد که اصلا نمی فهمیم چه شد که ذهن به آن جا رفت. برای امتحان این ادعا کافیست چند ثانیه بر روی یک مساله متمرکز شوید و سعی کنید ذهنتان به جای دیگر نرود. می بینید! تقریبا محال است!

نتیجه این جولان بالا و دقت پایین در افراد جامعه سبب می شود که افراد آن جامعه افرادی سطحی نگر و فاقد قدرت تحلیل شوند. به هیچ وجه حوادث اطراف خود را نمی توانند به درستی بررسی و تحلیل کنند. چرا که سریع ذهنشان از یک حادثه به حوادث بسیار زیاد دیگر منتقل می شود و نمی توانند روی آن تمرکز کنند.

به نظر شما چرا وضع مطالعه و کتاب خوانی در جامعه ما چنین وحشتناک و فجیع است؟ بله درست حدس زدید. دقت پایین ذهن اجازه نمی دهد در مدتی طولانی ذهن بر روی متن کتاب تمرکز و دقت کند. اکثر مردم بعید است وقتی شروع به مطالعه کتابی کنند تا آخر آن را بخوانند. به همین دلیل هم تعداد افرادی که این مطلب را تا این خط بخوانند بسیار کم اند! ذهن ما به مطالعه به سبک واتس اپ و وایبر عادت کرده است. به این صورت که در زیر یک عکس حداکثر یک جمله را به خوردمان بدهند.

جالب است بدانید وقتی ذهن دچار این حالت شود هر چقدر اطلاعات آن افزایش یابد، عمق فاجعه بیشتر می شود. با یک مثال توضیح می دهم. فرض کنید شما صاحب تعدادی کتاب هستید. مثلا بیست کتاب. شما برای نگهداری آن ها هیچ برنامه و نظمی در ذهن خود ندارید. نه کتاب خانه ای وجود دارد و نه طبقه بندی ای. کتاب ها را می توان در گوشه های مختلف خانه پیدا کرد. حال هرچه تعداد کتاب ها بالا برود دسترسی به آن ها نیز مشکل تر خواهد شد. مثلا فرض کنید شما چهارصد کتاب به این شکل در خانه داشته باشید. بدیهی است که کم تر بودن کتاب ها در این حالت بسیار بهتر از این است که تعداد آن ها افزایش یابد.

همین مثال را می توان بر روی اطلاعات موجود در ذهن هم تطبیق داد. اگر دقت ذهن از بین برود هر چقدر اطلاعات بیشتری در ذهن ما وارد شود تشویش و پراکندگی ذهنی ما افزایش خواهد یافت. جالب است بدانید که یکی از ویژگی ها فضای مجازی که بعدا به آن خواهیم پرداخت دادن اطلاعات زیاد و سطحی است. اگر با افرادی که در شکبه های اجتماعی و اینترنت زیاد فعالیت دارند آشنا باشید می بینید که به شدت اطلاعات عمومی بالایی دارند. اطلاعاتی بی نظم و مشوش و پراکنده وصد البته کم عمق و غیر دقیق. چرا که ذهن قدرت دقت خود را از دست داده است. درست مثل اقیانوسی به عمق دو سانتی متر!

  • محمد امین یزدان پناه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اگر این روز ها کسی فضای مجازی را به معنای اعم آن، صرفا به دید یک ابزار اطلاع رسانی و سرگرمی و ارتباطی نگاه کند یک نگاه کاملا سطحی و ساده انگارانه خواهد بود. چرا که اگر با دیدی عمیق و تحلیلی به این پدیده نگاه شود تاثیراتی شگرف را از آن می بینیم. تاثیراتی که توانسته فرهنگ عمومی یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. امری که برای آن باید سال ها برنامه ریزی و سیاست گذاری انجام شود.



برای تحلیل یک پدیده فرهنگی ابعاد بسیار وسیعی را باید مورد بررسی قرار داد. برای مثال تحقیق درباره تاریخ شکل گیری آن پدیده، اغراض و انگیزه های شکل گیری آن، سیر تحول آن در تاریخ، مبانی و مبادی فکری سازندگان و پدیدآورندگان آن و...

پس مشخص می شود که برای تحلیل یک پدیده اجتماعی و فرهنگی به مطالعات فراوان و تخصص های مهمی از قبیل جامعه شناسی نیاز داریم. البته قابل ذکر است که اسلام شناسی و اجتهاد نیز یکی دیگر از پیش نیاز های مطلوب این امر است. چرا که دید یک فرد سکولار با یک عالم دینی نسبت به مسائل جامعه اختلافات فاحشی خواهد داشت. از این رو ما ادعای این تحلیل مطلوب را نداریم. لکن برای تمرین رسیدن به این درجه از تحلیل لازم است تا پدیده های ساده و کوچک و بزرگ اطراف خودمان را به مشادهد بنشینیم و روی آن ها کار فکری کرده و کم کم بتوانیم دارای قدرت تحلیل شویم.

در این مطالب قصد داریم تنها گوشه ای از آسیب های فضای مجازی را که به ذهن ناپخته ما راه یافته مورد بررسی و نقد قرار دهیم. و اگر خدا  یاری کرد راهکار هایی برای رهایی از آن آسیب ها پیشنهاد کنیم.

  • محمد امین یزدان پناه